måndag 3 oktober 2011

Praktiska tips - Struktur på isträning

Hur man delar upp sina träningar kan göras på en mängd olika sätt och jag tror inte att det finns ett sätt som är rätt och alla andra fel. Jag tror att det viktigaste är att hitta sitt sätt och att våga vara långsiktig i att bygga upp en struktur som du själv känner dig trygg i. Är du som huvudtränare trygg i strukturen så kommer det naturligt smitta av sig till till dina assisterande tränare och dina spelare.

Det finns dock ett antal tips och tricks som jag utifrån praktisk erfarenhet vet fungerar väldigt bra som jag gärna delar med mig:

Generella tips:

  1. Sätt en struktur som ser densamma ut för samma typ av pass. En naturlig indelning kan vara 50 minuters pass och 80 minuters pass. 
  2. Sätt en struktur som gärna börjar med samma kategori av övningar. Exempelvis så är alltid de första 10 minuterna (för 50 min pass) och de första 15-20 min (för 80 minuters pass) skridskoteknik alternativt puckteknik. Genom detta lär sig spelarna hur träningarna kommer att se ut i början och de kan fokusera på genomförandet. På detta sätt har vi också fått övningar som vissa spelare kan finna "tråkiga" att bli en naturlig del av varje träning. 
  3. Dela upp passen i tidszoner och jobba alltid med samma tidszoner. Genom detta kan du enkelt hålla koll på klockan samtidigt som du optimerar att du kan lägga maximalt med energi på feedback till spelarna. 
  4. Lägg upp en struktur som fungerar när du är ensam, 2 tränare, 3 tränare eller fler. Du kan omöjligt hantera samma typ av komplexitet i övningarna när du är ensam som när ni är fler. 
  5. Sätt samman 10-12 huvudövningar som spelarna kan utantill, namnsätt dem gärna så att de kan övningen enbart genom att du nämner dem med namn. Många tror att detta bara fungerar på äldre spelare men jag har praktiserat detta på mina spelare från 9 års ålder och det är inga problem att få det att fungera i praktiken. 
  6. Ha aldrig mer än 1 helt ny övning på en träning, genom att begränsa antalet nya övningar kommer du få träningar med bättre kvalitet. Risken om du hela tiden jobbar med nya övningar är att en stor del av spelarna kommer att fokusera på att komma ihåg övningen i stället för att fokusera på genomförandet. 
  7. Gå igenom hela ispasset i omklädningsrummet innan träningen så att spelarna vet exakt vad som skall hända från det att vaktmästaren stänger porten till dess att du blåser av träningen. Genom att gå igenom träningen så kan du optimera den aktiva träningstiden och behöver inte ta istid för att rita övningar som ritas lika bra i omklädningsrummet. Genom detta kan du också avbryta övningar för att ge direkt feedback på genomförandet utan att känna att träningen blir ineffektiv. 
  8. Var inte rädd för att genomföra stationsövningar i mindre format. Detaljer skall tränas i mindre format med många repetitioner. 
Ovan skall ses som ett sett att genomföra roliga, bra träningar med hög effektivitet och kvalitet. Som jag började detta inlägg med så är det inte den enda sanningen, det viktigaste är att du som tränare hittar din struktur och att du vågar bygga upp och tro på den. 

Vill du ha hjälp att bygga en struktur utifrån var du befinner dig idag, kontakta mig eller Martin så sätter vi oss gärna ned och diskuterar hur dina utmaningar ser ut. 

Med vänliga hälsningar
Thomas

1 kommentar:

  1. Hittade denna blogg via google, vet inte om den är aktiv men herregud vad mycket intressant det finns för mig att läsa!!! Maila mig gärna om du läser detta david@nystroem.se . Jag är oerhört hockeyintresserad men har aldrig själv spelat, sitter och anlayserar alla matcher & går och tittar på mitt lokala lag som spelar i div1, men även på ungdomsträningarna, bara för att se hur de utvecklas. Jag vill bli scout/tränare

    SvaraRadera