onsdag 14 september 2011

Struktur och begränsat urval skapar hög kvalitet

Jag tror att det är få sporter där man hittar så många tränare/ledare som brinner för sin idrott. Detta till stor del för att tiden man lägger ned i jämförelse med många andra sporter förmodligen kräver denna typ av engagemang.
Utifrån detta perspektiv är det otroligt lätt som hockeytränare att bli överambitiös, framför allt i samband med planering av isträningar. Denna ambition ser jag många gånger spegla sig i följande konkreta delar:

  • Man planerar ett ispass med alldeles för många övningar där spelarna knappt kommer in i övningen innan det är dags att byta övning. 
  • Man har nya övningar varje träning
  • Man väljer att lägga in för många typer av olika delmoment i en och samma övning
Nej min erfarenhet för att skapa en miljö med goda vanor där utvecklingen hela tiden har fokus framåt och där man kan arbeta med detaljer är att i stort sett göra tvärtom. Här kommer mina tips för att skapa en träningsmiljö som optimerar utveckling:


  • Bestäm dig för ett urval av 10-12 övningar som du kör under en period om 3 månader. Se till att det urval av övningar du väljer kan planeras utifrån hur många ledare du kan vara på isen. 
  • Våga ha uthållighet och förfina istället detaljer i varje övning innan du kör en ny övning
  • Se hur du kan bygga på/utveckla en befintlig övning i stället för att göra en helt ny
  • Namnsätt övningarna så att spelarna redan när du säger namnet på övningen vet vad ni ska göra
  • Gå igenom övningen innan ni går på is, skapa goda vanor där spelarna innan ni går på is vet hur planen ser ut. Ni kommer bli förvånade hur spelarna redan i unga år kan lära sig en hel 80 minuters träning utantill. Personligen så är jag smått allergisk till att uppta tid på isen för att rita och förklara, det görs precis lika enkelt i omklädningsrummet. Min gissning skulle vara att vi tränar effektivt 6-700 minuter mer per säsong  än de lag som tar istid för genomgångar. 
  • Våga jobba i stationsövningar där ni arbetar med små grupper och kan fokusera på detaljer med mycket feedback. 
  • Va väldigt noggrann med att du själv som tränare har bestämt dig för syftet med övningen.
  • Förmedla syftet med övningen på ett tydligt sätt till spelarna
  • Lär av människor omkring dig eller andra tränare som du tycker är duktiga. "proud stealing" är ett begrepp som alla människor borde arbeta efter. 
  • Använd dina hjälptränare för att maximera feedback till spelarna, var lika noggrann med att gå igenom syftet med tränarna som med spelarna. Det är du som huvudtränare som har ansvaret för att dina hjälptränare förmedlar det du vill. 
Ovan är min absoluta sanning som jag försöker leva efter varje dag och jag har gjort det ett bra tag, att arbeta med goda vanor som tränare är precis lika viktigt som för spelarna. 
Jag lovar att om ni vågar prova att arbeta på detta sätt så kommer ni snabbt märka att spelarna gillar att redan veta och kunna övningen. Ni kommer se att ni ganska snabbt kan börja prata och arbeta med detaljer i övningen för spelarna redan kan grunderna. 

Så, ambition är bra, rent av fantastiskt, se bara till att ambitionen läggs på rätt saker. 

Vill du ha hjälp med att praktiskt strukturera dessa frågor för dig och ditt lag, hör av dig till mig så gör vi en personlig plan för dig och ditt lag. 

Med vänliga hälsningar
Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar