tisdag 19 april 2011

Kommunikation och Olja - världens två största bristvaror

Att vara tränare i dagens hockey värld ställer stora krav på dig som tränare att klara så mycket mer än att vara specialist på is- och fysträning. Kommunikation är och kommer framöver vara en av de viktigaste egenskaperna för en modern ishockeytränare att vara riktigt duktig på.

Om vi kort tittar på alla intressenter som du skall klara av att hantera:

  • Kommunikation med spelarna... kanske den allra viktigaste för att bli framgångsrik i att utveckla duktiga unga hockeyspelare. Kraven här är stora då du måste förstå och kunna kommunicera på minst 4 olika sätt för att kunna nå alla individer, hur många hockeytränare idag förstår och gör det?
  • Kommunikation med ledare i ditt lag... detta berör assisterande tränare, lagledare, materialare. Alla brinner för att nå samma mål som du men det är du som är ledaren, den som alla skall se upp till. Ett tips, dra nytta av alla individer som kan och vill, det kan aldrig finnas för många människor som kan hjälpa dig. Jag har många gånger fått höra att det är värdelöst att ta hjälp av "tränare i jeans" som aldrig har spelat hockey!! Jag kan inte tycka att dessa individer har mer fel, det finns alltid något som du kan få hjälp med så att du kan fokusera än mer på detaljer och det som du som huvudtränare är bra på. Jag önskar att fler tränare skulle våga ifrågasätta gamla sanningar och kanske rannsaka sig själva, om du inte tycker du får den hjälp du vill ha, har du då gett denna individ rätt förutsättningar? Har du gett denna individ rätt instruktioner? En av de bästa assisterande tränare som jag har jobbat med är advokat och har aldrig spelat hockey, men jag har träffat få som brinner så mycket för att göra ett fantastiskt jobb och att alltid vilja utveckla sig själv. 
  • Kommunikation med föräldrar...kanske en av de största utmaningarna med att vara hockeytränare. Hur många gånger har man inte hört från tränarkollegor, de fattar ingenting, varför ska de bry sig om det. Men ärligt, vi håller på med utbildning, det är så jag ser på tränarjobbet, hur många av er skulle inte bry sig och reagera om ni kände att läraren i skolan inte fungerade enligt era förväntningar. Kan det vara så att föräldrarnas okunskap och ibland frustration beror på att vi inte lyckats förklara målsättningarna och syftet på rätt sätt? Här finns mycket utveckling att göra, jag ser varje möte med en förälder som en möjlighet att "sälja" in mina idéer och jag tror att en bra och öppen kommunikation skapar möjlighet för mig att minimera den tid som jag behöver lägga på diskussioner med föräldrar som inte är "nöjda". Innebär det att vi skall acceptera all "skit" som faktiskt ibland kan komma från enskilda föräldrar? Nej givetvis inte, men vi kanske ibland ska rannsaka oss själva och ställa oss frågan om vi lyckats förklara saker på ett sätt som alla förstår, till och med de som inte tidigare spelat ishockey eller varit aktiv i en annan lagsport. Det kommer alltid vara i stort sett omöjligt att göra alla nöjda men min erfarenhet är att man kan göra väldigt många nöjda om man är duktig på att kommunicera. 
  • Kommunikation med tränarkollegor i kringliggande årskullar...här krävs en bra och öppen relation för att du ska skapa förutsättningar för en maximal utveckling för hela din grupp. Möjligheten till samträningar och att skapa förutsättningar för att hitta utmaningar för alla dina spelare är en nyckel i att erbjuda individuell utveckling. 
Ja, detta var bara en summering av de intressenter som finns i en tränares omedelbara närhet, det finns massa fler som påverkar vardagen. Den som säger att det är lätt att vara ishockeytränare har kanske inte förstått sin roll...

April månad är en intensiv period med föräldramöten i stort sett i alla ungdomslag i Hockeysverige, se till att förbereda dessa möten så att du som tränare kan vara tydlig med vad du vill, vilka mål som ska uppnås och vad syftet är men utveckling/förändring du vill göra. Ett bra och tydligt underlag som alla förstår kommer att skapa arbetsro för dig som tränare och skapa en vardag som är mycket roligare. Se till att ditt underlag är skriftligt och att du kan skicka ut det till alla föräldrar efter mötet. Det är väldigt skönt att kunna återkomma under säsongen och visa vad man gemensamt kom överens om.Vi vill fylla den med hockey och inte massa tråkiga samtal med människor som inte är nöjda...

En fråga som alla föreningar borde ställa sig är, vad gör vi för att lära våra tränare varför och hur man kommunicerar? Finns ens det kriteriet med när man ska hitta en ny tränare? Vem ser till att den entusiastiska hockeypappan som blir tränare i det yngsta laget får den hjälp han behöver?

Här finns massor att göra och Hockeyfabriken avser att vara en ledande leverantör av kommunikations utbildningar för föreningar och hockeytränare, kontakta oss gärna redan idag för en muntlig diskussion vad vi kan hjälpa just dig/er med. 

Med vänliga hälsningar
Thomas

PS. Ni har väl börjat med fysen nu? Det är denna tid vi har för att trimma kroppen för ännu en härlig säsong på is :-) DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar